Onlar Gecelerde De Kıyam Ederlerdi
Kur'an'ı
Kerime baktığımız zaman görürüz ki, gece ile ilgili ayetler, gündüz ile ilgili
ayetlerden daha çoktur. Gece kelimesi 92 yerde geçmesine rağmen, gündüz
kelimesi Kur'an'ımızda 57 yerde geçmektedir. Ve yine gece ile alakalı 92
ayetten 20 tanesi ise gece ibadetini açıklamaktadır. Yine Kur'an'ımıza
baktığımızda, Rabbimiz gece üzerine yemin etmiştir. Duhan suresi 3. ayet ve
Kadir suresi 1. ayette Kur'an-ı Kerimin gece inmeye başladığı haberi vardır.
İnsanın
Allah'a en fazla yaklaşımı olan İsrâ hadiseşi gece olmuştur. "Sonra ona
yaklaştı ve sarktı. İki yay kadar yahut daha yakın oldu. Allah vahyettiği şeyi
bunun üzerine vahyetti:" (Necm suresi: 8-9-10)
Gece ile alakalı Kur'an bilgilerimize devam ediyoruz: Nüzul sırasında üçüncülüğü alan Müzzemmil suresi, gece ile alakalı ibadetler üzerinde durur ve teferruatıyla birlikte anlatır. Halbuki gündüzü yani gündüz vaktini teferruatıyla anlatan herhangi bir ayet nazil olmamıştır. Yüce Mevla, Resûlümüze zamanı iyi kullanma dersini vermek için kıyamü'1 leyl'i (gece kıyamım) emretmiştir.
Gece ile alakalı Kur'an bilgilerimize devam ediyoruz: Nüzul sırasında üçüncülüğü alan Müzzemmil suresi, gece ile alakalı ibadetler üzerinde durur ve teferruatıyla birlikte anlatır. Halbuki gündüzü yani gündüz vaktini teferruatıyla anlatan herhangi bir ayet nazil olmamıştır. Yüce Mevla, Resûlümüze zamanı iyi kullanma dersini vermek için kıyamü'1 leyl'i (gece kıyamım) emretmiştir.
Yukarıda
belirtilen temel bilgilere bakarak şöyle bir karara varmak mümkündür: Gerek
âhiret kurtuluşunu isteyen müslümanların ve gerekse İslâm'ın tekrar yeryüzüne
hakim olmasını isteyenlerin gece kıyamına önem vermeleri asli bir görev olsa
gerek.
Mevzuya
böyle bakmaz ve: "Gece kıyamı Hz. Peygamber'e farzdı, ümmetine nafiledir,
veya gece kalkarsak sevap alırız, kalkmazsak günah yoktur" diyerek işi
basite alırsak, kendimizi bir hatanın içine atmış oluruz.
ŞİMDİ
GELELİM MÜZZEMMİL SURESİNE
"Ey
örtünüp bürünen, gecenin yarısında, istersen biraz sonra istersen biraz önce
kalk ve ağır ağır Kur'an oku. Doğrusu biz, sana, taşıması ağır bir söz
vahyedeceğiz. Şüphesiz gece kalkışı daha tesirli ve o zaman okumak daha
elverişlidir. Çünkü gündüz seni uzun uzun alıkoyacak işler vardır."
(Müzzemmil 1-7)
O
DİYARIN SAKİNLERİNİN itaat anlayışına bakınız ki,
yukarıdaki ayeti kerimenin gereğini, yüce Peygamberimiz tatbik eder. ve onlar
da Peygamberimize uyarlar. Hatta ayette bildirilen zaman dilimini koruyamama
endişesiyle tüm geceyi ibadetle geçirirler. Birçoğunun ayakları ve bacakları
şişer.
Surenin
20. ayeti , nazil olup, gece kıyamım hafifleştirinceye kadar o diyarın
sakinlerinin gece olan tavırları devam eder. Rivayete göre ilk inen ayetlerle,
gece kıyamını hafifleten son ayetler arasındaki nüzul zamanı 8 ay ile 10 yıl
arasıdır.
UMUMİ
HATLARLA GECE KIYAMI VE İBADETİ
Gece
ibadet ve faaliyetleri her zaman tavsiye edilmiş, bizatihi Rabbimiz tarafından
teşvik edilmiştir. Allah yolunda yetişmiş salih kullar, büyük insanlar devamlı
olarak gecelerin manevi ve besleyici sofralarından gıdalanmışlardır.
Dünya
ve ukbanın tek kılavuzu olan Yüce Resûl ne güzel buyurmuş: "Size gece
kıyamını tavsiye ederim"
"Sizden
önceki salih kulların adetidir. Gece kıyamı sizi Rabbinize yaklaştırır. .
Günahlardan koruyucudur. Kötülüklere keffarettir ve bedenden hastalığı
kovucudur." (Tirmizi)
Görülüyor
ki gece belli bir vakit uyanık durmak, bedenlerde birikebilecek pislikleri
atmanın en güzel yoludur.
Gece
kıyamına kalkmayı adet edinmiş olanlar, bazen kalkmaya niyet ettikleri halde
uykuları galip gelip kalkamasalar dahi yine, kazanç içindedirler:
"Hiç
kimse yoktur ki, geceleyin uykusu galebe çalarak terkettiği bir gece namazı
bulunsun da, o kimseye, o namazın sevabı yazılmasın." (Muvatta.)
GECE
KIYAMINDA NELER YAPMALI?
O
diyarın sakinlerine baktığımızda. Görürüz ki, onların gece ibadetleri oldukça
zengindi. Teheccüd namazı, Kur'an tilaveti, İlmi müzakere, istiğfar, gözyaşı ve
zikir. Hatta onlardan bazıları gece kalktığında aile fertlerine vaaz ve
nasihatta bulunurlardı.
GECE
KIYAMININ MEYVELERİ
1.
TEHECCÜD: Uyku anlamına gelen "hücud"
kökünden gelir. Gece kılınan namaza verilen bir isimdir. Kelime manasıyla
teheccüd, uykuyu gidermek, birini uyandırmak demektir. Peygamber Efendimiz
teheccüdü namaz kılarak geçirdiği için fıkıhta teheccüd, gece namazı kılmak
şeklinde anlaşılmıştır.
Herhangi
bir ibadetin teheccüd olabilmesi için, bir süre uyuduktan sonra kalkılması
gerelâr.
Teheccüd,
Sevgili Peygamberimize Makam-ı Mahmudun verilmesine sebep olmuştur. Ruhi
yüceliklere ermek isteyen her müslüman teheccüd sebebiyle bu makamdan
hisselenebilir.
Farz
namazlardan sonra en efdal namaz teheccüde kalkmak durumunda olanlara,
öncelikle iki rekat hafif bir namaz tavsiye etmiş, teheccüdün geriye kalan
kısımlarına, bu namazın sanki bir başlangıç olduğu hissini vermiştir.
2.
KUR'AN TİLAVETİ: Teheccüdümüzün en önemli meyvelerinden
birisi şüphesiz Kur'an okumaktır. Hem de yavaş yavaş, manasına ere ere Kur'an
okumak. Hz.Muhammed (sav) Efendimiz;"Kim geceyi, on ayet okuyarak ihya
ederse, gafillerden yazılmaz" müjdesini vermiştir. (Ebu Davud: Salat: 326)
3.
İLMİ MÜZAKEREDE BULUNMAK: Teheccüdün bir diğer
meyvesi, gece kıyamında ilim için çalışmaktır. İmam Buhari hazretleri,
Sahihinde ve İlim bölümünde "Geceleyin ilim öğretmek ve vaaz etmek"
başlığında bir bab açmıştır.
4.
İSTİĞFAR VE GÖZYAŞI: Gece kıyamının unutulmaz manevi
hatıralarından birisi de Allah için istiğfar edip ağlamaktır. Kara sineğin başı
kadar gözyaşına sahip olanların âhirette ağlamayacağı ve onlara ateş
dokunmayacağı müjdesi vardır. Geçmiş ve gelecek zelleleri (hataları) affedilmiş
bir Peygamber, günde 70 ya da 100 defa istiğfar ettiğine göre, bizlerin gece
kıyamında ne yapmamız gerektiğini anlamamak mümkün değildir.
5.
ZİKRULLAH: Kur'anda tam 250 yerde geçen zikir
kelimesi, çok geniş bir manayı içinde taşır. Bu kadar geniş manaya sahip olan
zikir hususuna küçük çaplı bir açıklık getirmek istiyoruz: Zikir üç halde
yapılır:
1.
Dille yapıları zikir: Ayet okumak, Allah'ın isimlerini okumak ve Allah için
dinini anlatarak sözcülük yapmak
2.
Kalp ile yapıları zikir: Niyet. Herhangi bir ameli yaparken işin, Allah için
niyet hatırlamak, azaların zikridir.
Görülüyor
ki, zikirin sadece tespih tanelerini çevirerek AllahLailahRFG5432e illallah demek
değildir: Zikir yapılması icap eden bir ameli yaparken, o ameli emredeni
hatırlamaktır.
Burada
bir noktaya parmak basmak istiyoruz:
Mürşid
kontrolünde yapıları zikirlerin durumunu hesaba katmamak, milyonlarca irfan
ordusunun gece kıyamına iftira olur. Şimdi o güzel salih kulların meseleye
bakışlarını özetlemeye çalışalım:
-
Zikir, emreden ve yasaklayan varlığı göz önünde tutmaktır. Ancak, Allah'ın isim
ve sıfatlarını söylemek suretiyle yerine getirilen zikir, şer'i sınırlara
riayette meydana gelecek olan zikre bir vesiledir. Yüce Allah'a tam bir
muhabbet olmadan bütün işlerde şeriatın hükümlerine riayet etmek çok zordur.
Söz konusu muhabbet, Mevlanın isim ve sıfatlarını zikretmeye bağlıdır. Bir
adam, bayan birisini, güzel vasıflarıyla başka birine anlata, anlata, o adamın
gönlünde ona karşı gıyabi bir aşk uyandırır ve ona hayalen aşık olur. İşte
Allah'ı zikretmenin evveli böyledir. Ve insanın aşık olduğu kimse için
yapmayacağı bir fedakarlığı yoktur."
Görülüyor ki, izne bağlı olarak yapıları zikir, tüm zikre bir nevi ön hazırlıktır. Çünkü. namaz kılmak, örtüye bürünmek, hacca gitmek, ana-babaya itaat etmek vs. bunların hepsi zikirdir. Yeter ki bu zikirlerin tatlı ve muhabbetli olması söz konusu olsun. Müslümanın her yaptığı ameli işlerken, o ameli emredenin, o amel ile alakalı direktif ve talimatlarını bilmesi ve .hatırlaması zikirdir. Tasavvuf erbabı, talebelerine bu mevkiyi kazandırmanın formülleri üzerinde durmuşlardır.
Görülüyor ki, izne bağlı olarak yapıları zikir, tüm zikre bir nevi ön hazırlıktır. Çünkü. namaz kılmak, örtüye bürünmek, hacca gitmek, ana-babaya itaat etmek vs. bunların hepsi zikirdir. Yeter ki bu zikirlerin tatlı ve muhabbetli olması söz konusu olsun. Müslümanın her yaptığı ameli işlerken, o ameli emredenin, o amel ile alakalı direktif ve talimatlarını bilmesi ve .hatırlaması zikirdir. Tasavvuf erbabı, talebelerine bu mevkiyi kazandırmanın formülleri üzerinde durmuşlardır.
Tüm
müslüman kardeşlerimizi gece kıyamına davet ediyor, gece kıyamının neticesinin,
gündüz kıyamına sarkması olduğunu söylüyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder